Lymfedrainage

Patiëntinformatie

Wat is Lymfedrainage? Waarom Lymfedrainage?

Lymfedrainage is een behandeling die doormiddel van een zachte massagetechniek invloed uitoefent op lichaamsvocht. Ophoping van vocht kan bijvoorbeeld ontstaan na een traumatische gebeurtenis zoals bij verzwikking van een enkel of na een operatie.

Ook ontwikkelt zich vocht als het bloedvatensysteem niet helemaal goed werkt, bij bepaalde ziektebeelden of als er een niet volledig werkend lymfestelsel is.

In het algemeen spreken we meestal over oedeem. Oedeem kan zich overal in het lichaam ontwikkelen. Normaal gesproken zal oedeem vanzelf worden opgelost door je lichaam, als het lymfestelsel goed werkt, soms met behulp van eenvoudige hulpmiddelen als hoogleggen, koelen of compressie aanbrengen. Als oedeem echter langer blijft bestaan dan normaal kunnen er complicaties optreden die weefselschade veroorzaken.

Doormiddel van lymfedrainage en compressietherapie kan de oedeemtherapeut invloed uitoefenen op het oedeem en zo je lichaam helpen de gevolgen die oedeem veroorzaken te verminderen of in het meest ideale geval helpen oplossen.

Verschillende oedeem typen:
–          op basis van vaatproblemen (spataders, verminderde doorbloeding)
–          op basis van lymfestelsel problemen (aangeboren, beschadiging stelsel)
–          op basis van ziektebeelden (reuma, chronische ontstekingen, orgaanproblemen)

Is er oedeem op grond van bijvoorbeeld hart, nier of schilklier problemen dan dient de huisarts de klachten te behandelen.
Meestal ontstaat oedeem als gevolg van een combinatie van oorzaken, zoals vaatproblemen en beschadiging. Daarom ziet de oedeemtherapeut alle vormen van oedeem en zal de juiste maatregelen treffen bij de verschillende typen.
Als oedeem op basis van vaatproblemen is ontstaan zal compressietherapie en oefentherapie tot de behandeling behoren. Als dit oedeem langer bestaat is er vaak ook een probleem ontstaan bij het lymfesysteem.

In principe is lymfedrainage bedoeld voor mensen met verminderde werking van het lymfestelsel. Dat kan komen doordat er een aangeboren afwijking is (bijvoorbeeld minder lymfebanen in benen dan normaal), beschadiging van het lymfestelsel (door verwijderen van lymfeknopen), door operaties (het lymfestelsel is beschadigd) of simpelweg te veel druk in het weefsel (bijvoorbeeld door vaatproblemen).
Bij lymfeoedeem zal eerst drainage worden toegepast alvorens compressie aan te brengen aanvullend hierbij is oefentherapie een goed hulpmiddel. Ook kan een gerichte tapetechniek worden toegepast.

Het lymfesysteem maakt onderdeel uit van het lichamelijk afweersysteem en heeft invloed op alle cellen van het lichaam. Daarom werkt lymfedrainage ook gunstig bij veel ziektebeelden. De lymfevaatjes kunnen namelijk afvalstoffen opnemen die niet door het bloedvatsysteem kunnen worden afgevoerd. Men spreekt hierbij in medische termen van grote moleculen opnemen. Bijvoorbeeld als er een ontsteking is en er afvalstoffen worden geproduceerd ter herstel van het beschadigde weefsel helpen de lymfe dit op te ruimen. In de lymfeknopen wordt bepaald of deze moleculen onschadelijk gemaakt moeten worden en dat doen de lymfocyten die in de knopen aanwezig zijn. Aangezien ziekten en beschadigingen van het lichaam altijd gepaard gaan met ontstekingsreacties kun je dus bedenken dat de lymfe hierbij een cruciale rol hebben. Zonder lymfe is er in principe geen leven mogelijk!